INTERVIEWS

zt-newsiv-red

Interviews

Izaline Calister vertelt over 'Kandela'

Izaline Calister promo 1 by Brett Russel

Met haar nieuwe album ‘Kandela’ Un Kanto Pa Latino Amerika brengt zangeres Izaline Calister een dubbele eerbetoon:  aan haar vader én aan het continent Latijns Amerika wat haar zoveel mooie, inspirerende muziek heeft gegeven.

Door Anneke Ruys

Wat betekent Latijns Amerika voor jou?

Heel veel. Ik groeide op Curacao op met de klanken van Braziliaanse bossa, Cubaanse bolero’s, Venezolaanse traditionals en Mexicaanse mariachi-muziek. Het is de muziek waar mijn vader vaak naar luisterde en de liedjes die hij zo graag met ons deelde. Op die onvergetelijke zondagmiddagen op de veranda waar wij genoten van de muziek die hij iedere keer weer voor ons uitzocht.

Waar staat de albumtitel ‘Kandela’ voor?

Het betekent letterlijk ‘vuur’ en passie. Ook weer termen die mensen vaak associeren met Latijns Amerika. De ondertitel is ook ‘Un kanto para Latino Amérika’ oftewel een ode aan Latijns Amerika. ‘Kandela’ is ook een eerbetoon aan mijn vader die vorig jaar op 25 september 82 jaar is geworden.

kandela02 mambo_highres

Op ‘Kandela’ staan liedjes in het Papiaments, maar ook in het Spaans.

Als ik liedjes schrijf dan zijn die voornamelijk in mijn moedertaal, het Papiaments. Daar kan ik me het best in uitdrukken. Op ‘Kandela’ vermeng ik mijn eigen repertoire met Latijsn-Amerikaanse invloeden. Ik heb ook enkele covers bewerkt op het album. Ook weer liedjes die voor mij een speciale betekenis hebben. Zoals ‘Gracias a la Vida’ van Mercedes Sosa. Ik herinner me nog zo goed dat mijn vader dat liedje voor het eerst aan ons liet horen. Ik werd er helemaal emotioneel van.

Deze plaat betekent ook weer een nieuwe stap voor je.

Ik zie het als een belangrijke groei in mijn carriere. Als zangeres en als songwriter, maar ook als producer ben ik nieuwe wegen ingeslagen. Ik ga graag nieuwe uitdagingen aan en verleg graag grenzen. Ik vond het ook geweldig om samen te werken met muzikanten als Gerardo Rosales, Vernon Chatlein en Udo Demandt. Mensen die alle soorten  ritmes kennen en beheersen. Heel fijn en ook een voorrecht om met hen te spelen.

Izaline Calister KANDELA albumcover

Hoe belangrijk is Curacao voor je?

Heel erg belangrijk! Daar liggen mijn roots, daar woont mijn familie. Iedere keer als ik er heen ga kom ik weer thuis. Ik woon in Nederland maar ik ga zo vaak als ik kan terug naar mijn eiland. Het is altijd een heerlijk gevoel om daar te mogen zijn.

Wat is voor jou het mooiste van muziek?

Dat je mensen kunt raken met dingen die je zelf op je zolderkamertje bedenkt.  Of dat mensen je vertellen hoeveel een bepaald liedje dat jij geschreven hebt, voor hen betekent. Dat zijn echt onvergetelijke momenten die ik voor geen goud zou willen missen.

2013 wordt vast een heel mooi jaar voor je.

Ik ga heel veel optreden met dit album, in zalen en op festivals. Daar verheug ik me heel erg op. Daarnaast wil ik ook wat gaan doen met 150 jaar Slavernij in 2013. Ik wil daarvoor een speciaal theaterstuk schrijven met muziek uit die tijd. Heel inspirerend allemaal. Ik kijk dan ook vol inspiratie uit naar het aankomende jaar.

www.izalinecalister.com

Interview met Déva Dyne over ‘Inner Life’

ENJ 6494high key

Déva Dyne is de nieuwe Nederlandse popformatie rondom Judith Jobse en haar levenspartner Rick. ‘Inner Life’ is een veelzijdig pop/rock album met een mystiek tintje vol mooie ballads, orkestrale songs en catchy uptempo tracks. Judith vertelt er graag het een en ander over.

Door Anneke Ruys

Lees meer: Interview met Déva Dyne over ‘Inner Life’

Beth Hart terug met Bang Bang Boom Boom

Beth-Hart-Jeff-Katz01Na een veelbesproken album met gitarist Joe Bonamassa is het nu weer tijd voor Beth Hart’s eigen muziek. Vol motivatie en inspiratie werkte ze aan ‘Bang Bang Boom Boom’. Een aantal vragen aan deze bijzondere artiest.

Door Anneke Ruys

Recent bracht je samen met Joe Bonamassa het blues covers album ‘Don’t Explain’ uit. Heeft dat je weer inspiratie gegeven voor een nieuw eigen album?

Je zegt het! Na ‘My California’ zat ik een beetje in een dip. Ik vond geen inspiratie voor geloofwaardige nieuwe nummers. Totdat Joe mij vroeg voor ‘Don’t Explain’ met daarop bluescovers. Dat was zo motiverend dat ik meteen weer nieuwe inspiratie vond voor een eigen plaat.

Boom Boom Bang Bang klinkt anders dan je voorgangers.

Helemaal waar. Ik wilde geen liedjes meer schrijven over depressie en verslaving. Dat heb ik de afgelopen jaren genoeg gedaan. Het was hoog tijd voor een nieuwe richting en een nieuwe uitdaging. Dat heeft geleid tot dit album vol liefde en romantiek en qua stijl iets meer in de richting van de blues en jazz en minder van de pop en rock.

Beth-Hart-Jeff-Katz04En hoe voelt het nu met je nieuwe ‘kindje’ in je handen?

Het is raar maar ik voel me trotser dan ooit! Dankbaar ook dat ik dit nog in me had. Ik sta echt te trappelen om deze nummers ook live te doen en te delen met mijn publiek. Ik hoop dat ze er net zo benieuwd naar zijn als ik ben om ze live te spelen. Nieuwe fase, nieuwe ervaringen.

Je bent nu 40. Is er nog veel veranderd?

Niet echt eigenlijk. Ik voel me gewoon heel erg goed. Soms heb ik het gevoel dat ik op een keerpunt beland ben. Eindelijk volwassen en tijd voor serieuze reflectie. Ik wil af van alle negativiteit van het verleden. Het gaat steeds beter met me en mijn depressies komen niet zo vaak meer terug. Ik wil een nieuwe kant op met mijn leven, mijn geliefde en mijn muziek. Mijn album wordt overal goed ontvangen. dat geeft me weer een extra boost om op deze weg door te gaan.

Je man Scott is een hele belangrijke factor in je leven.

Zeker weten! Ik zou niet weten wat ik zonder deze man zou moeten. Hij heeft me van de ondergang gered. Scott kwam ten tonele toen het heel slecht met me ging en mijn carriere op springen stond. Hij is er altijd voor me geweest: in slechte en goede tijden zal ik maar zeggen. I love you Scotty!

Beth-Hart-Jeff-Katz02

Hoe komt het dat je bekender bent in Europa dan in Amerika?

Europa heeft altijd achter me gestaan, ook toen het minder ging. Iedere plaat die ik gemaakt heb was succesvol in Europese landen als Nederland en de Skandinavische landen. Ik heb hier veel veel trouwe fans en treed hier verschrikkelijk graag op. Nederland is een van mijn favoriete landen die nooit ontbreken in mijn concertschema.

Hoe zie je je toekomst nu?

Positiever dan ooit! “Ik heb het gevoel dat de cirkel weer rond is. Mijn carriere begon ooit in de straten van Los Angeles en toen volgde de onhandelbare roem met ‘L.A. Song’. Daarna de drugs, de medicijnverslaving en de hele negatieve rest. Nu is alles anders want ik zit in een hele positieve fase. Mijn nieuwe muziekrichting vind ik geweldig. Ik kan gewoon niet wachten om deze songs ook live met het publiek te delen.

Tot slot: ga je ook proberen om in Amerika je carriere weer van de grond te krijgen?

Dat zit zeker in de plannen. We treden er nog steeds op maar niet zo intensief. Na de plaat met Joe Bonamassa is er ook vanuit de VS weer meer belangstelling voor mijn muziek. We gaan volgend jaar een deel twee van ‘Dont Explain’ maken. Maar eerst Europa overtuigen dat ik er nog steeds ben. Daarna  neem ik alle positieve energie mee terug naar Amerika waar ik iedereen eraan ga herinneren dat ik weer helemaal terugben.

PRD73932

Interview met Tom Parker over Viva Verdi

Tom Parker writing

Het jaar 2013 markeert de 200ste sterfdag van de Italiaanse opera-componist Giuseppe Verdi. Ter gelegenheid daarvan populariseerde ‘the legendary’ Tom Parker de mooiste stukken van de componist en bundelde deze op het album ‘Viva Verdi’. Een gesprek met de Britse musicus over zijn nieuwe project en meer.

Door Anneke Ruys

Het was alweer een tijd geleden dat er een nieuwe plaat van The New London Chorale verscheen.

Jazeker….in 2004 brachten we ‘The Young Mendelssohn’ uit, terwijl ‘The Young Verdi’ uit 1988 dateert. Dat was nog met Vicki Brown, Madeline Bell en Gordon Neville. Maar het was de moeite van het wachten waard! Op ‘Viva Verdi’ vind je weer grote vocale prestaties van The New London Chorale. Dit is ook een mooie gelegenheid om onze nieuwe vocaliste Jenna-Lee James te introduceren.

Waarom koos u wederom voor Verdi en niet voor Brahms of Vivaldi?

Zijn melodieen lenen zich het beste voor cross-over muziek zoals wij die maken. Daar let ik heel erg op. Verdi’s muziek is erg toegankelijk. Soms klinkt het net als pop. Vandaar dat het ook makkelijker te bewerken is dan bijvoorbeeld Brahms. Zijn melodieen duren vaak niet meer dan een halve minuut. Daar kan ik dan weer geen nummer van maken.

Meestal werkt u met vaste vocalisten.

The New London Chorale wordt gedragen door een groep moderne zangers en zangeressen. Bekende namen als Madeleine Bell en Vicki Brown maakten voorheen ook deel uit van de groep. Grote projecten  als ‘The Young Messiah’, ‘The Young Amadeus’ en ‘The Young Verdi’ scoorden verschillende grote hits en verkochten miljoenen cd’s.

viva verdi

Gaat het na al die jaren niet vervelen om met The New London Chorale te werken? De groep brengt al sinds 1979 albums uit.

Oh nee, zeker niet. Bovendien hou ik mij naast The New London Chorale bezig met vele andere activiteiten. Daardoor blijft het steeds nieuw en uitdagend. Het was weer genieten om ‘Viva Verdi’ te maken.  Verdi heeft zulke prachtige muziek gemaakt.  Iedereen zou die in ieder geval eens in zijn leven moeten beluisteren.

Waar bent u het meest trots op?

Dat klinkt misschien als een cliche van een artiest die zijn nieuwe album wil promoten, maar ik ben het meest trots op ‘Viva Verdi’.  We hebben er maanden aan gewerkt. Het is altijd een hele klus om nummers te schrijven en de orkestrale arrangementen te maken. Als zoiets eenmaal af is dan kijk ik daar met gepaste trots op terug.

In december treden jullie met The New London Chorale en ‘Viva Verdi’ op in Nederland.

Ja en we verheugen ons daar erg op. Op 7, 8 en 9 december staan we samen met The Pointer Sisters op de MAX Proms. Het is voor ons de eerste keer dat we met hen op een podium staan. Dat wordt genieten, dat weet ik nu al. Verwacht zowel nummers van ‘Viva Verdi’ als nieuwe songs tijdens dat optreden.

SDC16126

Wat vindt u van Nederland?

Het voelt bijna als thuiskomen als we in Nederland zijn. We zijn er inmiddels al heel wat keren geweest en hebben er heel wat fans. Ook verkopen onze albums hier goed. ‘The Young Messiah’ gingen meer exemplaren over de toonbank dan waar ook. Altijd als we in jullie land zijjn worden we met open armen ontvangen. Ik heb daar hele mooie herinneringen aan, ook aan de samenwerkingen met bijvoorbeeld Berdien Stenberg, Jaap van Zweden en Marco Bakker. Wij gaan zeker weer genieten als we in december op de MAX Proms staan.

Op 7, 8 en 9 december treedt The New London Chorale op tijdens de Max Proms in Utrecht.

Interview met Nina June

Nina 2 zwevend gd

Het tweede album van Nina June heet ‘The World Awaits’, de opvolger van het debuut ‘Little Dreams’. Op 25 november staat de gedreven Nederlandse singer-songwriter op het Songbird Festival.

Door Anneke Ruys

Hoe zou je je nieuwe album omschrijven?

De nieuwe liedjes zijn frisser en vrolijker dan mijn vorige songs. Misschien is het wel zo dat ik mezelf nu minder serieus neem dan voorheen. Maar er zit nog genoeg diepte in de liedjes. Ik heb negen van de 11 nummers op de plaat met andere songwriters geschreven. 

Wat schuilt er achter de titel?

Daarmee refereer ik naar de tijd dat ik mijn eerste cd maakte. Ik wilde zó graag mijn dromen achterna gaan en artiest worden dat ik helemaal vergat te genieten van alles wat ik meemaakte. Toen ik aan ‘The World Awaits’ begon realiseerde ik me dat er eigenlijk niemand op me zat te wachten. Ik voelde me niet gehaast en kon alle tijd nemen voor mijn tweede plaat. Ik kon ook veel meer genieten van het hele opnameproces.

NJ Portret ZW gdEcht een positief album dus.

Ja dat is het zeker. Ik heb de liedjes geschreven in een periode dat ik me heel goed voelde. Ik zit nu dan ook in een hele positieve vibe met allerlei leuke dingen in het verschiet.

Je hebt al heel wat optredens achter de rug.

Vooral met mijn eerste album. ‘Little Dreams’ is op een bijzondere manier tot stand gekomen. Ik ben ermee afgestudeerd aan de Rockacademie in Tilburg. Minister Plassterk nam de cd persoonlijk in ontvangst toen hij af was. Daarna heb ik een prive-concert voor hem gedaan dat nog door het NOS journaal is uitgezonden. Dat was natuurlijk fantastisch.

En toen kende opeens heel Nederland jou.

Ik heb daarna inderdaad veel optredens kunnen doen ja. Bijvoorbeeld op festival Mundial en op jazzfestivals. Ook heb ik in de voorprogramma’s gestaan van Beth Hart en van Giovanca.

Nina004 gd

Er was ook nog de theatertour.

Ja die kwam na mijn eigen concert in de bovenzaal van Paradiso. Ook werd ik gevraagd voor een muziektheater productie met liedjes van The Beatles. Ik heb met een hele fijne groep mensen in 80 grote theaterzalen gestaan. Helemaal fantastisch!

En nu is er alweer een hoogtepunt: je tweede album.

Ik ben daar ook heel erg trots op. Het is gemaakt in samenwerking met het productieteam Pelican Productions Tienus & Skiggy. We hebben er samen een heel bijzonder album van gemaakt!

  • Nina June heeft alle 11 tracks in samenwerking met andere songwriters geschreven, dus niet 9 van de 11 zelf.
  • Het productieteam is Tienus en Skiggy, niet Tienus en Skinny :-)

 

De komende tijd ga je vast nog veel optreden.

Ik sta op 25 november op het Songbird Festival in Rotterdam. Daar verheug ik me heel erg op. Ik sta daar samen met headliners als Lianne La Havas, Tanita Tikaram, Michael Kiwanuka en Justin Nozuka. Daarna heb ik ook nog de nodige optredens staan in het kader van mijn theatertour. Meer informatie daarover vind je op www.ninajune.nl

Planet I-tour

13 jan 2013

Etten- Leur

Theater Nieuwe Nobelaer

18 jan 2013

Rijswijk

Rijswijkse Schouwburg

20 jan 2013

Maastricht, Limburg

Theater a/h Vrijthof Maastricht

03 mrt 2013

Horst

Cabrinus Horst

 studiopijlman-hosting